سلام ، در این مقاله آموزشی میخوام براتون توضیح بدم چطور از بوی خوش و عطر برای جذب مشتری بیشتر ایده بگیریم
من رضا نکوئی هستم مدیر کانون آگهی و تبلیغات 4رنگ ( طراح و مجری سایت جذب مشتری ) با 18 سال سابقه در کار تبلیغات و بازاریابی . خوشحالم که دراین مقاله با من همراه هستید .
خوب بزارین با یک داستان کوتاه شروع کنم :
فرض کنین توی خیابون دارین پیاده روی میکنین ، یک نفر از کنار شما با سرعت بیشتر عبور میکنه ، بوی عطرش همه فضا رو پر میکنه ؟ به طور کاملا رایگان حال و روحیه شما رو عوض میکنه ، حتما برای شما هم پیش اومده ، یادتونه ؟ در این لحظه چه احساسی پیدا میکنین؟!
همه ما در این طور مواقع به طور کاملا ناخودآگاه حس کاملا بهتری نسبت به چند ثانیه قبلش پیدا میکنیم ، درسته ؟
میخوام ازین مثال استفاده کنم و خدمتتون عرض کنم ، همه کسب و کارها با همه کوچکی و بزرگیشون دارن تلاش میکنن برای مشتریشون همین کارو انجام بدن ، چه کاری ؟
ایجاد حس خوب در مشتری . کاری که یک عطر ساده به راحتی و باقدرت انجام میده
خوب چرا از عطر و بوی خوشش ایده نگیریم و با ایجاد حس بهتر در مشتریان ، فروش بیشتری ایجاد نکنیم و مشتری بیشتری جذب نکنیم ؟
به نظر من اگر بخوایم همه اقدامات یک کسب و کار رو برای جذب مشتری به 2 بخش تقسیم کنیم ، این 2 بخش موارد زیره :
- ایجاد محصول یا خدمتی با کیفیت برای رفع یک نیاز در مشتری
- ایجاد احساس خوب در مشتری ، از ارتباط با ما و استفاده از محصول یا خدمت ما
یک محصول خوب و با کیفیت به تنهایی شما رو به موفقیت در کسب و کار نمیرسونه و نمیتونه براتون با نهایت قدرت مشتری جذب کنه ، به بیان دیگه فقط کیفیت محصول به تنهایی براتون مشتری نمیاره ، قبول ندارین ؟
یک مثال براتون میزنم : حتما تا حالا براتون اتفاق افتاده
میخواین تشریف ببرین یک کالای مشخص رو بخرین ، دو فروشگاه این محصول رو دارن ، فروشگاه اولی که نزدیکتره ، فروشنده بداخلاقی داره ، و فروشگاه دوم که دورتره و دقیقا همون محصول رو داره ، مهربانتره و برخورد بهتری با مشتری داره ، قیمت کالا هم در هر دو فروشگاه یکی است و هر دو فروشگاه دقیقا یک کالا رو عرضه میکنن ، به نظرتون از کدام فروشگاه بیشتر خرید میشه؟
مشخصه فروشگاه دوم که فروشنده مهربانتری داره ، درسته ؟ حتما شما هم تا حالا فروشنده های بداخلاق روتحریم کردین و دیگه ازشون خرید نکردین ، درسته ؟ ولی چرا ؟
مگر فروشگاه دوم هم دقیقا همون کالای فروشگاه اول رو عرضه نمیکنه ؟
پس ببینین فقط کیفیت محصول به تنهایی برای شما مشتری جذب نمیکنه و ایجاد احساس خوب در مشتری هم بسیار مهمه و چه بسا خیلی وقتا ایجاد حس خوب در مشتری ، فروش بیشتری ایجاد میکنه .
عطرهای جذب مشتری ، رازهای موفقیت در کسب و کار :
از عطر ایده گرفتیم وهمونطور که بوی خوش عطر حس خوبی در ما ایجاد میکنه ، ایجاد حس خوب در مشتری رو یک راز موفقیت در جذب مشتری دیدیم .
به نظر من ایجاد حس خوب در مشتری یکی از رازهای موفقیت در کسب و کار و جذب مشتریه ، میدونین چرا ؟
رازه چون برای خیلی ها ناشناخته است و ازش استفاده نمیکنن ، چقدر فروشنده بداخلاق دیدین تا حالا ؟
نه تنها کسب و کار و جذب مشتری ما ، بلکه همه زندگی ما برای داشتن حس خوب داره طی میشه ، چرا بعضی ها میرن یک گوشی موبایل میخرن 10 میلیون تومان ، در صورتی که یک گوشی 2 میلیون تومانی هم به راحتی کار این افراد رو راه میدازه ، گوشی 10 میلیونی چی بهمون میده وقتی گوشی 2 میلیونی هم کارمون رو راه میندازه ؟
حس بهتر ، غیر اینه؟
چرا وقتی میخوایم نهار بخوریم ، سفره آرایی میکنیم و سفره رو مرتب و زیبا چیدمان میکنیم ؟ اگر سفره نامرتب و بهم ریخته باشه ، سیر نمیشیم ؟
چرا سیر میشیم ، اما سفره مرتب و زیبا حس بهتری بهمون میده و احساس بهتری از غذاخوردن پیدا میکنیم ، غیر اینه ؟
همه ما ، همه کارهایی که در زندگی انجام میدیم برای پیدا کردن حس خوبه ، خوب چرا ازین حس خوب ، ایده نگیریم و به وسیله ایجاد حس خوب در مشتری ، مشتری بیشتری جذب نکنیم ؟
چگونه در مشتری حس خوب ایجاد کنیم :
ایجادحس خوب در مشتری طیف بسیار بسیار گسترده ای داره ، هر اقدامی از سمت شما میتونه باعث ایجاد حس خوب یا حس بد در مشتری بشه ، حتی نحوه سلام کردن شما.
در کل ایجاد حس خوب در مشتری به همان دو مورد فوق برمیگرده یعنی :
- ایجاد حس خوب در مشتری از طریق : کالایی با کیفیت برای رفع بهتر نیاز مشتری
- ایجاد حس خوب در مشتری از طریق کل مراحل ارتباط با مجموعه کسب و کار ما
هر چه کالا یا خدمات شما کیفیت بهتری داشته باشه و نسبت به سایر رقبا نیاز مشتری رو بهتر ، سریعتر ، دقیق تر ، کم هزینه تر ، آسونتر و ...رفع کنه ، مشتری شما از کالا یا خدمات شما حس بهتری پیدا میکنه .
چند مثال ساده از ایجاد احساس بهتر در مشتری با کیفیت بهتر محصول یا خدمات :
- محصول شما بهتر از محصول رقبا نتیجه میده ، مثلا مایع ظرفشویی که بوی بد ظرف کثیف رو بهتر از بین میبره ، این حس بهتر در مشتری ایجاد نمیکنه ؟ ( تبلیغ مایع ظرفشویی دورتو در مبنای همین گزینه طراحی شده )
- محصول شما سریعتر از محصول رقبا نتیجه میده ، مثلا قطره ای که سریعتر از رقبا رشد موی سر شما رو فعال میکنه ؟ این حس بهتری در مشتری ایجاد نمیکنه ؟ (یک نمونه تبلیغ در تلویزیون که شاهدش هستین این روزها)
- محصول شما دقت بیشتری داره و خطای کمتری در کار ایجاد میکنه ، این حس بهتری در مشتری ایجاد نمیکنه ؟
- محصول شما با همان کیفیت رقبا ، هزینه کمتری داره ، این حس بهتری در مشتری ایجاد نمیکنه ؟
کار با محصول شما ساده تر و راحت تره و پیچیدگی کار با محصول رقیب رو نداره ، این حس بهتری در مشتری ایجاد نمیکنه ؟
و هر چه مراحل ارتباط با مجموعه شما راحت تر ، زیباتر ، دلنشین تر ، لذت بخش تر و ....باشه ، مشتری از ارتباط با مجموعه شما حس بهتری پیدا میکنه و شما به موفقیت در جذب مشتری بیشتر ، نزدیکتر میشین .
چند مثال ساده از ایجاد احساس بهتر با ارتباط سنجیده تر با مشتری :
- فروشگاه شما در گرمای تابستان کولر گازی داره و بسیار خنک تر از فروشگاه رقباست ، خود شما جای مشتری باشین چه حسی دارین داخل این فروشگاه؟
- فروشگاه شما تمیزتر ، قشنگ تر و بوی مطبوع تری نسبت به فروشگاه رقبا داره ، شما جای مشتری باشین در این فروشگاه و فروشگاه رقیب یک احساس رو دارین ؟
- داخل فروشگاه شما موزیک ملایم و ارامش بخشی در حال پخشه ، داخل فروشگاه رقیب سرو صدای خیابون شنیده میشه ، در هر دو فروشگاه یک احساس ایجاد میشه ؟
نتیجه گیری:
عطرهای جذب مشتری رو بشناسیم ، و مثل عطر احساس خوبی در مشتریمون ایجاد کنیم و روز به روز به تعداد مشتریان وفادارمون اضافه کنیم .