ایده گرفتن از خودکار برای جذب مشتری

چگونه از خودکار برای جذب مشتری ایده بگیریم ؟

در این مقاله آموزشی با 7 ایده برای جذب مشتری ، که از خودکار گرفته شده ، آشنا بشین

سلام وقت بخیر ، من رضا نکوئی هستم ، مدیر وب سایت جذب مشتری ، میشه واقعا از خودکار ایده گرفت ؟ با هم بررسی میکنیم

خودکار کوچک و جمع وجوره :

همیشه برای پیدا کردن بهترین روش بازاریابی و جذب مشتری باید به دنبال روشی باشیم که با کمترین هزینه بهترین نتیجه رو به ما بده ، ابتدا باید روشهای قابل اجرا برای کسب و کار خودمون رو یادداشت کنیم ، بعضی از روشها ممکنه برای کسب و کار ما قابل اجرا نباشه و یا مشخص باشه نتیجه لازم رو نمیده ، پس باید این روشها رو حذف کنیم ، مثلا من سوپر مارکت دارم و فقط میخوام برای محله خودم تبلیغ کنم ، بنابراین تبلیغات تلویزیونی برای من حذف میشه ، چون بدلیل هزینه بالای اون امکان استفاده برای  یک سوپر مارکت محلی منطقی نیست ، پس روشهای مختلف بازاریابی قابل انجام برای کسب و کار خودمون رو یادداشت میکنیم و بعد بهترین روش رو که کمترین هزینه رو داره ، سریعتر به نتیجه میرسه ، کمترین ریسک رو داره ، بیشترین بازدهی رو داره  و ... انتخاب میکنیم ، این طوری مثل یک خودکار که کوچیک و جمع و جوره یک روش بازاریابی جمع و جور با کمترین هزینه و بهترین نتیجه سعی میکنیم اجرا کنیم .

 

خودکار وسیله ای برای ماندگار کردن مطالبه :

در روشهای تبلیغاتی که برای کسب و کار خودتون انتخاب میکنین ، بهتره از روشهایی استفاده کنین که با یکبار هزینه تبلیغات ، ماندگاری بالایی داشته باشه ، مثلا به جای اینکه خودکار تبلیغاتی به مشتریان بدین ، ساعت تبلیغاتی به مشتریانتون بدین ، اگر مخاطب شما خودکار رو گم نکرده باشه ، بعد مدتی جوهرش تموم میشه و دور انداخته میشه ، اما ساعت تبلیغاتی که مخاطب به دیوار خونه یا محل کارش میزنه تا سالهای سال براش کار میکنه و تبلیغات شما رو انجام میده و کالا یا خدمات شما رو به مخاطبتون یادآوری میکنه ، پس مثل خودکار که مطالب رو ماندگار میکنه ،تبلیغاتی ماندگار برای کسب و کار خودمون انجام بدیم تا نتیجه بهتری از یادآوری خودمان به مشتری و جذبشان بگیریم.

 

مقدار جوهر خودکار قابل دیدن و رصد کردنه :

مقدار جوهر خودکار رو میشه دید و میشه فهمید چقدر دیگه برات کار میکنه وچقدر دیگه میشه ازش استفاده کنی ، خوبه مثل این خصوصیت خودکار روشهای بازاریابی خودتون رو برای جذب مشتری با مقیاسهایی اندازه گیری کنین ، همین طوری نریم کلی هزینه تبلیغات و بازاریابی بدیم برای کسب و کارمون و بعد هم هیچ ملاکی برای بررسی مقدار نتیجه نداشته باشیم ، اگر ملاکی برای اندازه گیری مقدار نتیجه حاصل شده از روش بازاریابی و جذب مشتری خودتون نداشته باشین ، فقط دارین سرمایتون رو هدر میدین ، از کجا معلوم ؟

مثلا شاید در مرحله اول بازاریابی 100 میلیون هزینه بازاریابی کردین و یک مشتری هم پیدا نکردین ، ایا این به معنی اینه که 100 میلیون هدر رفت ؟

جواب اینه ، معلوم نیست .

تا روش بازاریابی خودمون رو بررسی و معیارسنجی نکنیم مشخص نمیشه ، شاید هدر رفته باشه ، شاید هم مثل دانه که در دل خاک کاشته شده ، زیر خاک خبرهایی در حال وقوعه ، شاید باید 100 میلیون دوم رو هم انجام بدین تا این گیاه بازاریابی ما سراز خاک بیرون بیاره و نتایج خودش رو آشکار کنه ، پس اگر مثل خودکار و امکان مشاهده مقدار جوهر باقیمانده اش  ، امکان مشاهده مقدار پیشترفت نتایج بازاریابی خودمون رو  نداشته باشیم ،سیستم جذب مشتریمون دچار مشکل اساسیه.

 

سرخودکار رو بالا بگیری دیگه نمینویسه :

روشهای بازاریابی ، باید در مسیر درست و صحیحش خودش انجام بشن تا نتیجه بدن ، عوامل زیادی در مسیر درستی راه و روش بازاریابی میتونه تاثیر گذار باشه و نتایج شما رو تغییر بده ، مثلا در یک آگهی خارجی چند سال پیش طراح اومده بود و  سمت چپ تصویر یک فرد خسته رو گذاشته بود  با یک خط توضیح ، وسط تصویر یک فردی که نوشابه میخوره با یک خط توضیح و سمت راست تصویر یک فردی که شارژ شده و پرانرژی حرکت میکنه با یک خط توضیح

طراح این آگهی یک انگلیسی زبان بود و این آگهی رو برای عرب زبانها طراحی کرده بود اما توجه نکرده بود که عرب زبانها از سمت راست به سمت چپ مینویسن و میخونن  و نتیجه برعکس شده بود ، یک فردی که پرانرژیه ، نوشابه میخوره و خسته و از کار افتاده میشه ، ببینین با یک اشتباه کوچیک نتیجه کار این آگهی و جذب مشتری برای نوشابه برعکس شده بود.

باید برای کسب بهترین نتیجه از روشهای بازاریابی با روشی که میخوایم کار کنیم آشنا باشیم وگرنه ممکنه مثل این نمونه نتیجه برعکس بگیریم ، حواستون باشه خودکار روش بازاریابی تون رو سربالا نگیرین که بعد تعجب میکنین چرا این طوری شد .

 

درب خودکار برای جلوگیری از خرابکاری ایجاد شده :

همه خودکارها یک درب دارن که جوهر خودکار پخش نشه و خرابکاری درست نشه ، اگر شما هم در روشهای جذب مشتری خودتون یک ناظر داشته باشین که مرحله به مرحله اقدامات جذب مشتری رو رصد کنه و ایرادات اون رو بررسی و رفع کنه ، مراحل مختلف بازاریابی و جذب مشتری شما به نحو احسنت انجام میشه و خرابکاری اتفاق نمی افته .

خیلی وقتها ما به یک روش بازاریابی و جذب مشتری عادت میکنیم و چون نتایجی که برامون داره رضایت بخشه،  دیگه هیچ  وقت سراغ بررسی و رفع ایراداتش نمیریم ، چند سال میگذره  و هنوز به همون روش داریم جذب مشتری میکنیم ،  به مرور نتایج کمتر و کمتر میشه و غافل از این هستیم که مثلا شرایط بازار و انتخاب های مشتریان ما عوض شده و دیگه این روش جذب مشتری کاربرد نداره ، اما چون ما همچنان بر همان روش قدیمی ، مشتری جذب میکنیم و ناظری برای این مراحل و بررسی اونها نداریم ، نتایج کمتر و کمتر میشه و نمیدونیم از کجا آب میخوره ، بیاین مثل خودکار یک بخش جلوگیری از خرابکاری در روشهای جذب مشتری خودمون داشته باشیم.

 

خاطره گرم کردن خودکار برای نوشتن یادتونه ؟

یادتونه قدیما خودکارا این طوری بودن که وقتی نمینوشتن ، بین دو دست میگرفتیمش و حاحححححح میکردیم یا روی بخاری میگرفتیم مشکل ننوشتنش برطرف میشد ، راستی الان چرا این طوری نیست ؟ ظاهرا کیفیت خودکارها بهتر از قدیم شده ، ازین خاطره چه ایده ای میتونیم برای جذب مشتری بگیریم؟

بعضی از مشتریان نیاز به روغن کاری دارن ، وقتی یک مشتری یک بار ازتون خرید کرده و رفته و  دیگه سراغتون نیومده ، نمیخواین برای خرید مجددش کاری انجام بدین ؟ میدونین که جذب یک مشتری جدید خیلی بیشتر از فعال کردن یک مشتری قدیمی هزینه داره ؟

اگر میخواین در سیسم جذب مشتری خودتون موفقیت پیوسته داشته باشین ، باید همیشه با مشتریانتون در تماس باشین ، نباید اونها رو به حال خود رها کنین که برن و شما و کسب و کارتون رو فراموش کنین ، البته این به معنا ایجاد مزاحمت برای مشتریان و آزار و اذیت اونها با ارسال پیامهای تبلیغاتی وقت و بی وقت نیست ، تدام تماس شما باید با گزینه ای همراه باشه که مشتریان بپسندند و اذیت نشن ، مثلا ارسال یک پیامک تبریک تولد ، مثلا ارسال ایمیل های آموزشی درباره کسب و کار شما و محصولی که از شما خرید کردند تا بتونن بهتر ازون وسیله استفاده کنن، مثلا ارسال تخفیف های مناسبتی ویژه و گفتن این نکته که این تخفیف ویژه ،  فقط به مشتریان قدیمی ما مثل شما اختصاص یافته  ، مثلا یاداوری زمان مراجعه مشتری به شما برای سرویس سالیانه کالا اگر چنین چیزی وجود داره و ...پس گرم کردن و روغن کاری مشتریان رو فراموش نکنین ، وگرنه میرن و پشت سرشون رو هم نگاه نمیکنن و اگر زمانی به کسب و کار شما احتیاج داشته باشن ، به  رقیب شما که نزدیکتره ، ارزونتر خدمات میده و یا با روشهای صحیح تر اونها  رو جذب کرده مراجعه خواهند کرد.

 

رنگهای مختلف در خودکار هم ایده داره برامون :

خودکار رنگهای مختلف داره ، ازین چه ایده ای برای جذب مشتری میشه بگیریم ؟

طبق گزینه قبلی برای تداوم ارتباط با مشتریان ،  باید اونها رو تقسیم بندی کنین و درگروه های مختلف تفکیک کنین و روشهای بازاریابی و جذب مشتری مخصوص هر گروه رو به کار ببرین ، مثلا یک فروشگاه لوازم آرایشی و عطر و ادکلن میتونه  یک پیام تبلیغاتی رو هم برای اقایون ارسال کنه، هم برای خانمها ؟ بهتر نیست پیامها وروشهای بازایابی و جذب مشتری برای آقایون و خانمها متفاوت باشه ؟ قطعا همین طوره ، نوع پیام ، رنگهای طراحی ، زمانهای ارسال پیام و .... میتونه برای آقایون و خانمها متفاوت باشه، مثل خودکارهای رنگارنگ ، روشهای متفاوت بازاریابی و جذب مشتری رو برای مشتریان متفاوت خودمون به کار ببنیدم .

 

 

نتیجه گیری برای جذب مشتری و ایده برداری از روی خودکار :

- مثل خودکار روشهای بازاریابی بهتر با هزینه کمتر رو بررسی و انتخاب کنیم یک روش جمع و جور و نتیجه محور باشه

- مثل خودکار که مطالب رو ماندگار میکنه ، از تبلیغاتی استفاده کنیم که به راحتی از بین نره و کسب و کار ما رو بارها به مشتری یادآوری کنه تا در ذهن مشتری ماندگار بشیم

- مثل خودکار که مقدار جوهرش نمایانه ، روشهای بازاریابی خودمون رو رصد و بررسی کنیم تا متوجه بشیم چه نتایجی داریم ازین روش بازاریابی و جذب مشتری میگیریم تا متوجه بشیم ادامه بدیم یا اصلاح کنیم ، یا کنسل

- حواسمون باشه مثل خودکار سربالا ، روش بازاریابی غلط جواب نمیده ، اگر بلد نیستیم از یک متخصص کمک بگیریم

- مثل درب خودکار ، مواظب خرابکاریها باشیم و حواسمون باشه یک روش بازاریابی همه جا یا همه وقت و برای همه مشتریان جواب نمیده

- یادمون باشه بعضی وقتا مثل خودکار باید مشتریان رو گرم کنیم ، روغن کاری کنیم و دوباره راهشون بندازیم

- مثل خودکارهای رنگارنگ ، مشتریان رو رنگارنگ بدونیم به معنی اینکه روشهای بازاریابی متفاوت و مخصوص خودشون براشون در نظر بگیریم .

 

امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشین ،لطفا از قسمت زیر نظرات ارزشمندتون رو برام ارسال کنین 

سپاس از وقتی که گذاشتین

ارادتمند : رضا نکوئی

 

رایگان ثبت نام کنین واز آموزشهای جدید مطلع شوید .

Please enable the javascript to submit this form


چاپ   ایمیل

مقالات مرتبط